2010-09-04 ? 00:02:39

Återuppta amningen


När jag slutade amma helt för ca 4 veckor sen, så gjorde jag det i hopp om att bli kvitt den ångest jag hade över amningen. Jag trodde att inte förrän jag slutade skulle jag kunna sluta tänka på det och när jag väl slutat så skulle allt vara frid och fröjd. Så är inte fallet.

Jag tänker på amningen HELA tiden, jag är inte redo att sluta! Jag VILL inte sluta!
Så mår jag nu inte bättre av att ha slutat amma så ska jag tamejfan skämpa för att kunna amma igen.
Jag har just nu ingen mjölk alls, det kommer bara lite droppar. Men sedan igår har jag intensivtpumpat, ca 1 gång i timmen allt från 5-20min på varje bröst. Jag pumpar dock inte på natten. Jag sitter och kollar runt i massa trådar på Familjeliv och på amningshjälpen's hemsida för att få tips om hur jag ska gå tillväga.

Jag äter nu bra och jag dricker massvis med vatten. Jag ska fortsätta att intensivpumpa. Tänkte göra amningste och dricka det också och se om det hjälper och även hämta ut mina syntocinon näsdroppar. Jag hoppas att detta kommer att få igång mjölkproduktionen. Jag vill få upp en rejäl produktion innan jag introducerar Jamie för bröstet, för som det är nu tar han inte bröstet alls.
Det kommer att vara nästa projekt, hur tusan får jag ungen att ta bröstet?
Vad jag har läst så hjälper det om man sutar med napp och även slutar med flaskan. Nappen blir nog inte ett jätteproblem, han har den bara när han sover, så ska försöka sluta med den redan nu, jag ger inte den mer helt enkelt. För då kan barnet vilja snutta på bröstet för tröst istället.
Ersättningen ges bäst med kopp hädanefter, så det ska jag försöka mig på reda inatt.
Ja, det kommer att ta längre tid att ge honom mat, men förhoppningsvis om jag vänjer av honom med flaska och napp nu, så kanske han tar bröstet när jag väl fått upp produktionen.

Jag ska till BVC på måndag morgon och ska då prata med henne om det, tänkte även ringa amningsmottagningen här på Helsingborgs Lasarett och kanske åka in och prata med någon där. Det sägs att det aldrig är för sent för att ta upp amningen igen och jag vill så gärna. Det kommer att kräva hårt arbete och en jä*la massa pumpande, men det SKA gå! Det måste gå......

Jag har inte märkt något i brösten än så länge, men började pumpa igår eftermiddag nån gång, det kan ju ta upp till en vecka innan man märker något. Men förutsättningarna är dem bästa så jag hoppas att vi tillsammans som familj kan klara av detta. För om jag ska klara av det behöver jag mycket hjälp av Oliver. Jag behöver vila mycket och han får ha tålamod med att jag måste pumpa ofta men också ha tålamod med att matstunderna kommer vara betydligt längre.

Håll tummarna för mig, snälla ni! <3
Kommentarer
Dijana & Theodore

Oj sikken kämpe du är! Hoppas verkligen att det kommer att funka för er.:)

2010-09-04 @ 09:19:04
URL: http://mybabybump.blogg.se/
Sandra

Jag känner igen mig precis i det du skriver. Jag försökte intensivpumpa upp amningen igen när jag hade så lite som knappt en deciliter per dygn. Efter några veckor var jag uppe i ca 500 ml per dygn. Selma fick all urpumpad mjölk i flaska. Selma tog även bröstet och ammade någon gång per dag. Allt tog trots det sån fruktansvärd tid så till slut fick jag ge upp om jag ville ha någon tid för min familj alls. Jag tror inte att du ska vara allt för inställd på att det kommer att funka, men jag hoppas du lyckas! Då är du en riktig kämpe. Lycka till!

2010-09-04 @ 09:35:29
URL: http://sandrasj.blogg.se/
Sara - Ensamstående mamma

Jag håller tummarna för dig! Hoppas du får igång mjölken igen :)

2010-09-04 @ 09:52:53
URL: http://dolphin.blogg.se/
Ida

Självfallet håller jag tummarna om det är det här du vill! <3

2010-09-04 @ 13:01:00
URL: http://trolltoka.blogg.se/
Alexandra -mamma till Leia

Hoppas dte går bra då. Amning va inget för mig och jag ammade inte många dagar :) Mådde bara dåligt över det. :)

2010-09-04 @ 14:23:40
URL: http://triquetra.blogg.se/
Sandra

Duktig han är!



Jag pumpade med en avent isis handpump, testade elektrisk också men den funkade inte lika bra för mig. Pumpade ca 7 gånger per dygn, varav en gång på natten. Vet inte hur länge jag pumpade på varje bröst, jag pumpade så länge jag fick ut någon mjölk. I början blev det ju inte så lång tid med andra ord. Jag tyckte att det gav mest effekt att pumpa när jag åtminstone kunde få ut lite grann, så i början pumpade jag mer sällan för att vara säker på att jag tömde brösten varje gång. Sedan blev det som sagt 7 gånger per dygn, mer hann jag inte när jag samtidigt skulle ta hand om två barn och försöka göra något utöver det. Jag märkte inte någon direkt ökning av mjölkmängd de första dagarna. Hur har det gått för dig?

2010-09-04 @ 15:14:17
URL: http://sandrasj.blogg.se/
Anna

Hur olika det kan vara, jag har en tjej född 21:à mars & jag längtar tills jag slutar ammar. Hon helammar, men tar varken napp eller flaska. Jag matar henne för fullt m vanlig mat så att jag så snart som möjligt kan avveckla amningen vid 6 månader, fast jag tror att vi kommer att hålla på till 9 månader. Jag blir helt låst eftersom jag aldrig kan gå nånstans & hela nätterna använder hon mig som napp. Försök att se det hela ur ett annat perspektiv, den närhet man känner m barnet kan man få andra sätt.

2010-09-04 @ 19:53:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: