2010-10-29 ? 13:01:47

Jamie

 

 

Jamie sitter jättebra själv nu. Här skymtar man hans två tänder

Han kan t.o.m sträcka sig efter saker när han sitter utan att ramla. Både framåt och åt sidorna

Eftersom bissingarna tittat upp nu så tyckte Jamie vi skulle börja borsta dom


Haha mamma du är för rolig!


Tänk att min lille plutt snart är 7 månader. Han har nu justerat sin sömn, så han sover endast 2 gånger om dagen ca 1½ - 2h åt gången. Jag har även börjat öka hans mat så smått, i morse åt han nästan 1½ portion gröt.

Så här ser matintaget ut nu:

4.00 : 240ml välling
Somnar sen om och sover till mellan 6-7
7.00  : 1-1½ portion gröt
Sover mellan kl 9-10.30

11.00  : En hel liten burk mat + en hel liten burk frukt
Sover mellan 12.30-13.45
14.00  :
En hel liten burk mat + en hel liten burk frukt
16.00: Samma som ovan
18.20 : 1-1½ portion gröt
19.00  : Somnar för natten


Jag tror vi har fått en bättre balans på sömnen nu och förhoppningsvis kommer detta hålla sig och så småningom ska vi försöka fasa ut vällingen kl 4 så att han förhoppningsvis slutar att vakna då. Alla tider är cirka tider.

Jamie har börjat bli väldigt klängig. Inte så att han inte kan leka själv längre, för det gör han ganska bra. Men så fort han är uppe hos en så är han väldigt klängig och mer närgången. Missuppfatta mig inte, jag tycker det är mysigt, så klängig kanske är fel ord att använda. Det enda som är jobbigt är att han har börjat att gråta när vi går ur rummet. Jag och Oliver kan sitta i vardagsrummet, så går jag ut i köket för att hämta något, då börjar han gråta. Samma sak om det är Oliver som går, så det spelar ingen roll om någon är kvar med honom. Men det går väl över snart antar jag. Det händer inte varje gång heller.

Jag har provat att ge J bröd med leverpastej ett par gånger nu. Har gett mörkt bröd, skurit bort kanten och delat den i småbitar. Så lägger jag den på hans bricka så får han sitta och pilla med det själv. Han gillar dock inte att äta det så mycket, han klöks. Tror han har fått i sig en eller två bitar. Resten har åkt på golvet. Men det är bra träning om inget annat. Kan vara kul för honom att få äta något själv också.


- Bye Bye -

Kommentarer
E

Jag läser om det i psykologin nu, barns utveckling. Spännande att du nämner att han gråter när ni går ut ur rummet, det ska ske i den åldern :) Det är för han inte har tillräckligt utvecklad hjärna ännu och förstår inte vart ni tar vägen om ni är utom synhåll, detta försvinner med tiden. Därför ska man alltid förklara att "mamma kommer snart" även om dom inte förstår innebörden ännu. Nu grundläggs också känslor av separationsångest, mild form är "normalt" ex att han gråter när ni försvinner. Ser ni bara att han visar intresse för er när ni kommer tillbaka, utan ni själva tar kontakt med honom så är allt precis som det ska :) Du får uppdatera hur det går, spännande tycker jag!

Så nu har jag psykologat klart i denna kommentaren, hehe ;)

2010-10-29 @ 15:05:35
URL: http://sickmisfire.wordpress.com
lina

man blir så glad när man ser honom :D

2010-10-29 @ 19:14:19
URL: http://swiipii.soclog.se
Alexandra -mamma till Leia

hihi. Det va ingen bild på nya frissan ;) hihi. Det va gamla. För ett par dar sen ;)

Du får åka till ullared sen. :) Söt jamie är. Kram

2010-10-29 @ 20:18:01
URL: http://triquetra.blogg.se/
J U L I E

Nellie är precis likadan, gråter så fort man lämnar rummet. Tror de börjar upptäcka att mamma och pappa faktiskt kan gå ifrån en liten stund nu...

2010-10-29 @ 21:33:33
URL: http://juulieee.blogg.se/
J U L I E

Nellie är precis likadan, gråter så fort man lämnar rummet. Tror de börjar upptäcka att mamma och pappa faktiskt kan gå ifrån en liten stund nu...

2010-10-29 @ 21:33:34
URL: http://juulieee.blogg.se/
Veronica

Tack för dina söta kommentarer :)



Tack för att du la ut hur han äter! Började direkt fundera på om Nim får lite för lite mat. Han äter t ex 1 portion gröt till frukost och bara lite plommon efter. Kanske ska jag ge honom mer. Jag tycker mängden är så svår, eftersom Nim bara skulle kunna äta trots att han är mätt. Har du märkt någon skillnad när du ökade Jamies matintag? På sömnen t ex? Kram

2010-10-30 @ 11:28:16
URL: http://attblifler.blogg.se/
Mikaela

Svar: Åh, tack. Vad glad jag blir! Håller med dig helt och hållet. Jag skriver ju aldrig något som känns obekvämt att dela med mig av. Men det kan bli lite väl tråkigt och jag vet inte, ytligt? Att inte kunna slappna av och säga precis vad jag vill. Ska inte bry mig så mycket om vad jag skriver som jag gjort tidigare, bara skriva istället.



Ååå dom första tänderna är ju för söta! Alexis har knappt nån liten bula i munnen än. Men det är ju bara skönt, egentligen :)

2010-10-31 @ 14:40:33
URL: http://pickadoll.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: