2010-03-15 ? 14:02:37

Vecka 39 (38+0)



I magen:

Eftersom det är ont om plats i livmodern kan det hända att navelsträngen är alldeles tilltrasslad. Att den sitter runt barnets hals är vanligt och det är ingenting du behöver oroa dig för. Cirka 20 procent föds så och det är oftast inget problem eftersom barnmorskan lätt kan lossa den vid födseln. Det mesta av fosterfettet på huden är borta nu och moderkakan förser fostret med antikroppar som ska hjälpa barnets immunsystem att hålla infektioner borta de första sex månaderna.

 

vikt.JPG langd.JPG

3.4-3.5 kg

50 cm

Längden mäts från huvud till fot. Måtten kan variera relativt mycket

 

Mamma:

Ditt fundusmått är cirka 33-38 centimeter. Du kan känna dig tung och ha kraftiga förvärkar. Det är viktigt att du försöker vila så mycket som möjligt eftersom du kommer att behöva vara utsövd när förlossningen väl sätter igång. Det kan hända att du inte får sova på 24 timmar om du har en lång latensfas med värkar som håller dig vaken.

Du kan få falska värkar och de kan vara lika smärtsamma och starka som riktiga värkar. Till skillnad från riktiga värkar så är de inte regelbundna och de försvinner när du är aktiv.

Vattnet kan gå vilken dag som helst. Ofta kommer vattnet forsande på en gång men ibland sipprar det ut långsamt. Om du tror att vattnet har gått eller om du har regelbundna värkar bör du ringa till förlossningsavdelningen.


Egna tankar:


Ja nu är det inte långt kvar. Räknas till och med som en fullgången graviditet och jag föder nu.
Har haft en massa värkar, men de lägger av när jag är aktiv så antar att det inte är riktigta då. Har sovit sjukt mycket denna veckan också, det är precis som att jag kan sova hur mycket som helst. Kroppen laddar väl energi inför förlossningen. Jag tackar för det, eftersom jag sovit så dåligt veckorna före så behöver jag all sömn jag kan få nu. Inte för att jag sover superbra nu, gör fortfarande superont överallt och kissar hela tiden, men nu får jag iaf fler timmar!

Jag är inte den trevligaste personen att umgås med, är så kinkig och gnällig. Försöker att vara positiv och glad, men inte alltid det lättaste när man känner sig som en stor, alldeles för gammal elefant. Jag vill bara att han kommer nu, ju närmre BF det går ju svårare blir väntan.

Jag får se vad barnmorskan säger på torsdag iaf, hoppas innerligt att han fixerat sig eller iaf trillat ner lite. och är ruckbar

Kommentarer
J U L I E

Håller tummarna för oss båda på torsdag gumman :-)

2010-03-15 @ 15:19:19
URL: http://juulieee.blogg.se/
Carro

Ja alltså vissa är inte alls så starka, men vissa gör skit jävla ont :p ja, deet känns lite långt borta här också.. har ju förvärkar men det är ändå så overkligt! :p

2010-03-15 @ 17:08:09
URL: http://carolinekarlsson.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: