2010-03-08 ? 15:58:43

Vecka 38 (37+0)



Ditt barn

Nu är det nära. 85 procent av alla barn föds inom loppet av två veckor före eller efter beräknat förlossningsdatum, så du kommer förmodligen att föda någon gång inom de närmaste fyra veckorna. Detta betyder inte att du ska släppa allt du håller på med och bara sitta och vänta på att förlossningsarbetet ska sätta igång – det lilla livet kanske har bestämt sig för att stanna kvar därinne ett tag till.

Skyddsyta. Medan du går och väntar på de första förlossningstecknen tappar ditt barn sitt lanugohår, de fina hårstrån som täckt dess kropp i flera månader. Det kan finnas lite hår kvar på axlarna, pannan och halsen när barnet föds. Barnet kommer också att ha blivit av med nästan allt vernix, det krämiga, vaxliknande ämnet som har skyddat dess hud mot fostervattnet.

Avfallshantering. Och vad händer med vernix och lanugohår när bebisen inte behöver det längre? En del hamnar i barnets tarmar, där det ingår i barnbecket. Barnbeck, eller mekonium, är det grönsvarta, tjärliknande ämnet som utgör ditt barns första avföring efter födseln. Barnbeck består också av döda celler, fostervatten och avfallsprodukter från barnets lever, bukspottkörtel och gallblåsa. Barnets njurar filtrerar också lite avfall, men de börjar inte fungera på allvar förrän efter födseln.

Snart färdigväxt. Bebisen växer inte lika fort nu, men den blir fortfarande lite större. Längden närmar sig 49 till 50 cm och vikten är nästan 3,2 kg.



Din graviditet

Vatten är viktigt. I och med att barnet växer bildas ett allt större tryck på din urinblåsa, som nu är platt som en pannkaka. Du måste nu gå på toaletten stup i kvarten! Trots detta bör du fortsätta dricka mycket vatten för att undvika vätskebrist.

öva ställningar. Det är dags att gå igenom anteckningarna från föräldrautbildningen och fundera ut vilken ställning du vill ha under förlossningen. En del kvinnor föredrar att stå upp under värkarna, medan andra tycker det är lättare att stå på alla fyra.. Det är bra att prova olika ställningar redan nu – annars kanske du och din partner inte kommer ihåg alla varianter när den stora dagen kommer.

Säker hemfärd. Har du köpt, lånat eller hyrtnågon bilbarnstol ännu? Om inte, gör det nu! Du måste ha en bakåtvänd barnstol i bilen så att du säkert (och lagligt) kan köra hem ditt barn från sjukhuset. Kom ihåg att endast 5 procent av alla barn föds på beräknat datum, så det gäller att planera i god tid.

Så säger experterna. Du kanske inte är hungrig när förlossningen börjar, men om du är det bör du bara äta något lätt. "En del kvinnor mår illa av den medicinska smärtlindringen eller av ren ansträngning under sammandragningarna. Om magsäcken är full kan illamåendet leda till att man kräks", säger Elaine Zwelling. "Den bästa maten innan en förlossning är mat som innehåller lite fett och därför är lättsmält, som t.ex. pasta, rostat bröd eller grönsakssoppa." För mer information om vad Dr. Zwelling säger om vad man kan äta i samband med förlossningen,



Egna tankar:


Smärtan börjar bli olidlig nu, har så himla ont i blygdbenet att jag knappt kan gå. Kan knappt sitta, knappt ligga, ja kan knappt göra något. Sen är det alla annan smärta ovanpå det, ryggen, höfterna, mensvärken och sammandargningarna. Nu är jag så redo jag kan bli och vill bara föda!
Det är inte kul att känna sig handikappad hela tiden, att behöva hjälp med allt. Jag är en ganska självständig person så när jag knappt kan få på ett par trosor utan hjälp då är botten nådd!

På plussidan så ser vi dig röra dig hela tiden. Vi ser och känner hur du hickar och vi känner hur du rör din lilla fot på min högra sida och vi ser och känner hur du trycker upp din lilla rumpa (som säkert är världens mjukaste) på mitt vänstra revben. Men lilla bebbe, det är dags för dig att leta dig längre ner där inne och fixera dig, för ju snabbare du gör det ju snabbare får vi träffa dig!

Annars går man väl mest och letar symptom på att förlossningen ska starta. Har vattnet gått? Är det en bit av slemproppen? Hur många sammandragningar har jag nu haft den senaste timmen, kan det vara nu det händer?
Jag förstår inte hur folk klarar av den här längtan barn efter barn, jag håller på att bli galen!

Sover fortfarande jättedåligt, så man har inte så mycket energi, jag försöker sysselsätta mig så gott jag kan. Så gott jag kan utan att få jätteont. Åker och fikar med tjejerna, fast det gör jätteont att gå och titta i affärer och att sitta för länge när vi fikar, men jag kan ju faktiskt inte sitta hemma HELA tiden.

Nu sitter vi bara och väntar på dig lille bebis. Har hämtat hem babyskyddet, har babygymmet och babysittern redo. Kläderna är tvättade, strukna och fint nervikta i din byrå. Du har 5 paket blöjor som står och väntar på att få bli helt nerbajsade :) Så kom nu lilla älskling, vi längtar så!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: