2010-06-28 ? 20:12:36

Känner mig som en hemsk mamma



Jamie sover med mig i vår säng, bara med mig. För så länge Jamie sover i vår säng så vill inte Oliver sova där, så han sover på soffan och har gjort det i typ 2 månader. Han tycker det är skrämmande att ligga bredvid honom och är rädd för att rulla över honom, dessutom ligger han inte bekvämt då han inte har så mycket plats i sängen.

Jag vill ha min sambo tillbaka i sängen. Ena halvan av mig älskar att ligga och mysa med Jamie och sova bredvid honom hela natten, tycker det är väldigt mysigt. Men andra halvan vill vara mer än bara mamma och faktiskt få tillbaka min sambo.

Så ikväll bestämde jag mig för att försöka få Jamie att sova i sin egen säng.

Jag gav honom ett lugnt och mysigt bad, följt av babymassage och lugnt och rogivande sång, så vi har mysit massa. Sen efter det gick jag in i vårt sovrum och släckte ner, satte mig i vår säng och ammade, först ena bröstet, sen det andra. När han ätit färdigt ställde jag mig upp och gav honom napen samtidigt som jag vyssade honom i några minuter.
Sen la jag ner honom i sin säng och pussade honom och sa god natt. Han började gråta direkt.
Jag vaggade sängen lite (har vyssan lull tassar) men det hjälpte inte, han skrek bara värre.

Det var då jag bestämde mig för att gå ut ur rummet (med honom skrikandes). Jag tänkte, jag ger det 5 minuter, har han då inte slutat gråta så tar jag upp honom igen och ger upp och lägger han i vår säng för att somna.
Usch vad ont det gjorde i hjärtat, jag hatar när han gråter.
Men efter 3 minuter så slutade han att gråta och ligger just nu och snackar. Jag antar att han kommer att ligga och prata med sig själv lite innan han till slut somnar.
Men varför känner jag mig så hemsk då?!
Hur kunde jag lämna min son att gråta i 3 minuter, han tänker säkert att jag inte älskar honom längre och att han är övergiven.

Såklart så förstår jag att ha (förhoppningsvis) inte tänker så, men jag känner mig hemsk.

Tar gärna emot åsikter angående detta, är detta en okej metod eller var jag hemsk som lämnade honom?

Åh vad ont jag har i hjärtat nu.....

(trots att jag i skrivandes stund hör honom ligga och jollra)


Kommentarer
Tessie

Jag personligen tycker absolut inte att du är en hemsk mamma. Du är en av de mysigaste och gulligaste mammorna jag "stött" på i alla fall och inte tror jag väl att du skulle göra nåt mot din son som du tror han far illa av. Här hemma så blir det ofta att Noah får skrika och det bra mycket längre än 3 minuter. Jag är bara en och har två barn som behöver mig och kan tyvärr inte klona mig och det går inte alltid att släpa på Noah då Theo behöver min hjälp. Jag tycker inte att jag är en hemsk mamma som låter Noah skrika nån gång då och då och definitivt inte du heller!



Förresten så sover Noah i sin säng och har gjort det från dag 1. Eller ja, nån natt har han sovit mellan oss. Ibland när han inte kommer till ro så brukar jag försöka få honhom att somna innan jag lägger honom och vaknar han då så sätter jag mig vid hans säng och håller hans hand typ eller håller min hand vid hans ansikte så han känner att jag är nära ändå, då brukar han somna. :-)



2010-06-28 @ 20:30:21
Emma

Jag VET hur det känns! Vi körde den metoden när Leon skulle börja sova i egen säng. Det är fruktansvärt!! Men det går så fort att vänja dom. Första kvällen är värst, sen går det bättre och bättre. Jag tror han var helt tyst tredje natten. Så det är helt klart värt det. Du är absolut ingen hemsk mamma!

2010-06-28 @ 20:37:03
URL: http://nutiopa.blogg.se/
Veronica

Hej



Gud det måste vara superjobbigt att behöva välja på sambon eller Jamie i sängen :(



Och ang att han blir så ledsen. De enda tipsen jag har är att introducera sängen på dagtid så han vänjer sig vid den. Det är ju viktigt att han känner sig trygg i sängen. En annan sak kan vara att lägga något som doftar dig i sängen.. en tröja eller så.. Så Jamie känner din doft. När du visar han sängen på dagen måste du göra det roligt :) Det ska ju vara en trygg plats där han även kan ha kul.. kanske har ni en mobil över som spelar musik eller så..



Själv har jag lärt mig skillnaden på skrik o skrik. Endel skrik vet jag inte går över.. endel går över efter någon minut.. men jag ger det bara ngn minut.. aldrig 5 minuter. Skulle jag inte klara av, gör ju så ont i hjärtat att veta att han ska skrika sig till söms.. hoppas ni hittar något som passar er :) kram

2010-06-28 @ 21:44:41
URL: http://attblifler.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: