2010-07-21 ? 10:51:06

MIddagsschema


Fick en önskan om att skriva ut vårt veckoschema gällande mat. Jag brukar välja rätter som har liknande basprodukter, då kan man köpa större förpackningar av ingredienserna och därmed också spara pengar. Ska tillägga att trots jag är väldigt bra på att storhandla billigt så handlar både jag och Oliver massa småsaker under veckorna och det är där pengarna springer iväg, det måste vi bättra oss på.

Jag kan skriva ut de middagarna jag handlade till nu för 3 veckor.

Sön: Flygande Jakob + ris
Mån: Lasagne + stor sallad
Tis: Pasta Bolognese (olivpastasås)
Ons: Fläskfilé och hemmagjorda klyftpotatis med sallad
Tors: Shepherds pie
Fre: Lax wok
Lör: Kyckling paj med purjo och svamp + stor sallad
Sön: Kyckling i creme fraiche sås med zuccini, pasta till
Mån: Kyckling wok
Tis: Bakad potatis med räkröra
Ons: Köttfärspaj med stor sallad
Tors: Butternutsquash kyckling med ingefära, chili, svamp och morot serverat med kokosnötsris
Fre: Lasagne + stor sallad
Lör: Hemmagjord pizza
Sön: Kyckling Tikka Massala
Mån: Shepherds pie
Tis: Lax med potatismos och ärtor
Ons: Hemmagjorda klyftpotatis med stekt kycklingfilé
Tors: Någon matpaj + sallad
Fre: Kyckling i creme fraiche med sparris + pasta
Lör: Pasta Bolognese (olivpastasås)
Sön: Butternutsquash kyckling med ingefära, chili, svamp och morot serverat med kokosnötsris

Så det är de här middagarna jag handlade till, men behöver ju inte nödvändigtvis äta det på utsatta dagar. Sen nästa gång jag handlar så blir det lite andra middagar.
Kommentarer
J U L I E

Mkt fiffigt babe :) Jag/vi behöver också göra något liknande just för att slippa handla massa smått jämt (men d blir d ändå, nya färskvaror uppdateras jämt) samt för att slippa äta samma sak om o om igen :p



Duktigt gjort!

2010-07-21 @ 11:35:15
URL: http://juulieee.blogg.se/
J U L I E

Glömde svara på din kommentar från min blogg förresten hehe..

Med León började vi med smakisar redan vid 3,5 månaders ålder så Nellie är en vecka sen om man säger så ;) Tänkte att vi kunde prova, det är ju inte så att jag kommer förstöra amningen som hon knappt går upp i vikt av hehe.. Nu får vi hoppas att vi kan göra henne till en köttbulle :p

2010-07-21 @ 11:44:47
URL: http://juulieee.blogg.se/
Sandra

Vi var också bra på det där med matscheman förut och att månadshandla basvarorna och sedan veckohandla det som fattades. Nu däremot har vi varit urusla på det. Vi måste också börja göra sådär igen. Tack för mattipsen! Du får gärna tipsa om mer, man har ju så svårt att komma på annan mat än den man alltid brukar äta.

2010-07-21 @ 13:06:30
URL: http://sandrasj.blogg.se/
Emma

Vad duktig du är som planerar sådär. Jag hade också behövt göra det men har noll idéer på vad man kan laga. Fast nu hade ju du lite tips ;) Äter ni resterna till lunch då?

2010-07-21 @ 20:12:11
URL: http://nutiopa.blogg.se/
Cornelia

Tack! :D Nu fick jag lite nya matideér - uppskattas!

Hur gör du er Tikka Masala? :)

2010-07-21 @ 23:11:14
URL: http://corneliahbg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: