2010-07-15 ? 18:08:29

Amning del 2



Nu har jag tagit en lugn dag utan hysteri om amningen. Jag vill ju så gärna att det ska fungera att helamma, för mig är det väldigt viktigt. Jag vet inte varför jag helst inte vill ge ersättning, jag klandrar absolut inte andra för att dom gör det. Men JAG vill verkligen få det att fungera.

Efter att ha läst lite så tror jag nästa det är en utvecklingsfas älsklingen är inne i. Han sover oftare, vaknar oftare på nätterna och äter och försöker verkligen suga sista droppen ur brösten. Jag tog det som att där kanske inte var tillräckligt med mjölk istället för att ta det lugnt och lita på att naturen har sin gång.
Däremot tycker jag det är väldigt dåligt med information till nya mammor om hur tillväxtfaserna kan påverka amningen och barnets beteende generellt. Det är nog många som gett upp amningen för att de tror att det inte fungerar bara för att barnet är i en fas.

Idag har vi tagit det lugnt som sagt, bara ammat, lekt och sovit.
Min kille är verkligen en superglad och energisk kille, så jag tror absolut inte att han får för lite mat. Jag ammar gärna och ofta och är inte snål med brösten, vare sig det är mat han vill ha eller närhet. För mig är inte amningen enbart mat, inte för honom heller. Jag vill inte vänja mig av med hans behov av närhet vid bröstet.
Jamie är inte överdrivet kinkig, för det mesta så gråter han bara när något är "fel" (trött, hungrig, våt blöja, uttråkad osv) Han är helt enkelt en fröjd att ha att göra med och det minsta jag kan göra är att fortsätta med amningen. Jag kommer inte att ge upp och delamma, inte för tillfället iaf. Om han sedan behöver det för att han inte går upp eller liknande då är det en annan femma.
Men som sagt så följer han sin kurva, han är lång och smal, vissa barn är det också.
Jag tycker bara det är så jobbigt att se alla knubbiga och runda bebisar, det känns som att jag gör något fel, att jag inte kan ge min bebis vad han behöver.
Men jag måste sluta tvivla på mig själv, hade han inte haft vad han hade behövt så hade han sagt ifrån.
Jag hoppas att med att fortsätta med amning länge så kan vi skapa en trygg, harmonisk liten kille.

Jag menar inte att det ska bli sån hysteri kring amningen, vad andra gör, det bryr inte jag mig om.
Jag tycker det är sorgligt att många inte försöker amma eller ger upp lätt, men även om jag håller med om deras beslut så respekterar jag det. Alla gör vad dom tycker är bäst. Även jag.

Jag vet inte varför jag nojjar så mycket kring amningen och hans vikt. Det kommer i vågor, vissa veckor tänker jag inte alls på det och sen räcker det att en liten sak utlöser det så är jag helt hysterisk över det.
Som inatt då han knappt åt något, han vaknade och snuttade på brösten men inte mycket mer, han som brukar äta ordentligt på natten.
Jag hoppas inte jag har trampat någon på tårna. Det här är min blogg och mitt sätt att ventilera mina tankar, det är absolut inget påhopp mot någon annan.


Kommentarer
Carro

Ja alltså jag har verkligen försökt amma idag, hela tiden.. men han suger...... 3 sekunder sen släpper han och skriker, det fungerade en gång då han sög ganska länge på båda tissarna sen släppte å skrek, gav då ersättning och han slurpade i sig 120 ml... :/



Jag har hört att dom kommer i en tillväxtfas vid 4 mån men även om detta är en fas så VILL han verkligen inte ha tissen, han vägrar suga.. Nu senaste måltiderna ratar han tissen direkt och slurpar ändå upp typ 120-150 ml ersättning.. Och eftersom han kan äta så mycket mycket mer efter jag ammat honom så vill jag inte vänta en vecka och låta honom gå hungrig, och dessutom tror jag han har börjat gilla flaskan för mycket eftersom det kommer snabbt, enkelt och lätt, han har blivit lat och hatar mina bröst.. :(



Var på bvc idag och han har då gått upp i vikt och växer som han ska men nu känns det som om det är försent, har knappt kunnat amma något idag och kommer säkert inte kunna det heller inatt eller imorgon.. Jag mår PISS men vad ska jag göra? jag vill ju verkligen inte tvinga honom till något som han inte vill och absolut inte låta honom gå hungrig. Jamie verkar ju iallafall nöjd med din mängd mat, det är inte Neo, han börjar gnälla nästan DIREKT efter han ätit av mina bröst och då måste jag ge honom igen.. Jag vill ju heller inte sitta och amma konstant dygnet runt nu i 1-2 månader till när han kan äta ersättning som fungerar ganska bra fasktist.. Barnmorskan på bvc lugnade mig och sa massa positiva saker. Men jag lovar, jag ska verkligen försöka amma och jag ska peppa dig så mycket du behöver :)

2010-07-15 @ 19:53:17
URL: http://carolinekarlsson.webblogg.se/
Therese

Jag har också en långsmal tjej. Hon är två steg över kurvan på längden och precis på kurvan på vikten. Men jag läste som tur var på om utveckligsfaserna innan dottern kom så jag visste att det skulle komma tillfällen då hon vill hänga vid bröstet konstant så jag har aldrig oroat mig nämnvärt. Vi hade också "tur" att vi hade kontakt med neo från början så vi fick jättemycket hjälp av dem för att få igång amningen.



Tycker inte du ska oroa dig så mkt för amningen för nu börjar din son bli så stor att han får riktig mat också så då kommer han ju få i sig näring på det sättet också. Så kan du ha kvar amningen som komplement och mysstund bara =)

2010-07-15 @ 19:54:12
URL: http://kossanshandarbete.blogg.se/
Veronica

Jag gjorde allt för att amma. Drack t o m fänkolste (samma sak som amningste) det ska stimulera till mer mjölk.. och det gjord det. Men ändå räckte det inte till. Jag ammade och gav ersättning till hans tremånadersdag sen orkade jag inte längre. Plus att han inte ville tutta längre, det går ju så mkt enklare med flaskan. Då var jag helt förtvivlad, hade ångest och mådde skit. Idag är jag glad att vi har så pass bra ersättning att ge våra barn. För i slutänden handlar det ju om att våra barn ska bli mätta. Det är det viktigaste och det blir han med ersättningen. Det var bara för mig att acceptera. Men kämpa på du :) Hoppas det ger med sig.. Kram

2010-07-15 @ 23:38:14
URL: http://attblifler.blogg.se/
Carro

Trist att han ratar flaskan, det är kanske en bra sak, för då vill han ju bara ha tisse :) Eftersom han äter och verkar bli nöjd så tror jag inte att du behöver oroa dig, försök kämpa på med ammningen, jag ska verkligen försöka.. :)

2010-07-16 @ 08:14:57
URL: http://carolinekarlsson.webblogg.se/
Madelene & Vincent

Jag instämmer, det ges på tok för lite/dålig information gällande amning och tillväxtfaser m.m. Riktigt dåligt och många, precis som du skriver ger upp helt i onödan!

2010-07-17 @ 23:13:20
URL: http://maddeluttten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: