2009-10-09 ? 09:39:42

Vecka 17 (16+0)


I magen:

Den här veckan börjar fostret att producera det bruna fettet som ska hålla barnet varmt efter födseln. Under graviditetens sista trimester (sista 3 månader) kommer fostret att lägga på sig flera lager av fett för att skydda det och hålla kroppen varm. Vikten har fördubblats de senaste två veckorna. Moderkakan växer också för att ge fostret tillräckligt med näring och syre. Den är nu 2.5 centimeter tjock och innehåller tusentals blodkärl som ger näring och syre från moderns kropp.



vikt.JPG langd.JPG

150 gram

18 cm

Längden mäts från huvud till stjärt (CRL).


Mamma:


Den ökade blodmängden i din kropp kan få dig att utsöndra mer sekret, vilket märks genom ökad svettning, nästäppa och ökade flytningar från slidan. Det är normalt och inget du behöver oroa dig för. Det försvinner efter förlossningen. Du bör undvika medicinsk nässprej under graviditeten - men sprej eller pipetter med koksaltlösning går bra att använda.

Flytningar i kombination med klåda eller sveda är symptom på svampinfektion. Risken för att drabbas av en svampinfektion är större under graviditeten eftersom sockermängden i slidan ökar. På apoteket finns receptfri kräm och vagitorier mot svampinfektion. Din partner bör också behandlas eftersom ni kan överföra infektioner till varandra när ni har sex.

Dina bröst har troligen förändrats en hel del sedan du blev gravid. Mera blod strömmar genom brösten vilket gör dem större. Många kvinnor går upp en eller två bh-storlekar. Hos vissa kvinnor blir vener i brösten synliga som små tunna blå streck. En del kvinnor kan också känna av smärtor i ljumskarna.

 

Hur mår jag?

Det enda som jag känner igen av det här är brösten, det har definitivt blivit större, och har såna snygga blåa ränder överrallt. För det mesta mår jag jättebra, får ont i höfterna och ryggen från och till, men bara om jag slitit ordentligt på jobb.

Sen är jag superhungrig hela tiden också, min ämnesomsättning måste gå på högvarv, med tanke på att jag äter som en häst (i mina mått mätt iaf) och fortfarande inte har gått upp något alls, ligger fortfarande på minus 2-3kg. Så länge det håller sig så är jag glad, behöver ju inte gå upp så mycket. Men däremot så är jag knappt godissugen alls längre, jag har sug av frukt och vatten, dom två kan jag inte leva utan, och det är ju nyttiga saker så kanske därför jag håller samma vikt.

Vi längtar båda så mycket tills vi får "träffa" (se) vår lilla bebis. Jag vill bara veta att den växer som den ska, att allt ser bra ut. Sen om det går om det är en pojke eller flicka. Dagen efter ultraljudet så ska vi på barnmorskebesök, ska bli kul att få lite överdos av bebis, för då lyssnar hon på hjärtat också :D

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: