2011-01-11 ? 09:40:12

Vårdnadsbidraget


Igår satt jag och kollade runt på vår kommuns hemsida för att få lite mer insikt i olika förskolor, ansökan osv.
Då trillade jag över något som hette vårdnadsbidrag. Jag har hört talas om det innan men inte riktigt förstått vad det handlade om.

Tydligen så är man (iaf i vår kommun, det är olika överallt) förtjänt av 3000kr i månaden, skattefritt, från då ditt barn blir 1 år om du inte utnyttjar en kommunal barnomsorgsplats.
Man får inte under denna tiden utnyttja några andra bidrag, såsom bostadsbidrag, a-kassa, föräldrapenning osv. Att du jobbar hindrar dig inte från att få detta bidrag. Man måste dessutom ha använt minst 250 SGI-dagar av föräldraledigheten. Detta har införts för att göra övergången från föräldraledighet till jobb lite mjukare, en superbra idé tycker jag!

Jag planerar att börja jobba den 1 mars, de dagar jag jobbar kommer Oliver att vara hemma med Jamie. Så därmed ska vi inte inskola Jamie på en förskola förrän minst augusti. Men kanske t.o.m väntar tills han är 2 år. Då är detta ett jättebra tillskott i kassan. Jag mejlade Helsingborgs Kommun för att dubbelkolla att vi är kvalificerade för det och det är vi. Så from maj får vi 3000kr extra i månaden, bara sådär.

Så jag tänkte tipsa er andra där ute om vårdnadsbidraget, det är inte alla kommuner som har det då det är valfritt för kommunen att införa detta. Men det är värt att kolla upp!

Kommentarer
Nina, ensamstående mamma till Liam

Oh, tre lax lät inte helt fel!

Men jag har ju bostadsbidrag, så det är kört för min del alltså. Har inte ni Bostadsbidrag?.

2011-01-11 @ 10:25:01
URL: http://nninaaw.blogg.se/
Therese

Har oxå kollat på det men blir lite tajt med bara 3000 kr i månaden om jag inte jobbar =( Perfekt för dig som jobbar mest kvällar/helger så Oliver kan ta han då!

2011-01-11 @ 10:28:06
Nina, ensamstående mamma till Liam

Tackar :)

Okej. Jag har 2500 i bostadsbidrag, vet inte hur mycket jag kommer att få nu när jag börjar plugga men..

2011-01-11 @ 13:14:06
URL: http://nninaaw.blogg.se/
Sandra

Bostadsbidrag får man visst ha samtidigt som man får vårdnadsbidrag, om man fortfarande är besrättigad bostadsbidrag då eftersom vårdnadsbidraget räknas som en inkomst. I alla fall i vår kommun (Linköping).

2011-01-11 @ 16:03:58
URL: http://sandrasj.blogg.se/
J U L I E

ag visste inte att du inte kände till detta, vi har tänkt utnyttja det för Nellie och vänta iaf till hösten innan vi skolar in henne på dagis också ;)

M ska gå på 30% pappaledighet under vårterminen så vi når upp i 250 dagar lagom tills hennes ett års dag :)

2011-01-11 @ 19:27:06
URL: http://juulieee.blogg.se/
Veronica

Okej då är jag med på noterna :)

Jag vet inte hur min höst blir. Förmodligen kommer vi köra som nu. Att jag är hemma tis, ons, tor och stoffe hemma mån och fre. Eller att han är mer pappaledig. Och jag jobbar lite mer. Får se. Har ju lite planer på gång men vi får se. Vi tar bara ut 4 dagar i vecka nu så får se hur länge man kan vara hemma. Vill vara hemma läääänge iaf :)) Ska läsa mer om vårdbidraget imorgon. Tack för tipset. Kramkram

2011-01-11 @ 21:26:28
URL: http://attblifler.blogg.se/
Dijana & Theodore

Lucky??! typiskt att man bor i Malmö, enda stället som vägrar införa detta:P.

2011-01-12 @ 21:31:07
URL: http://littleoneinmyheart.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: