2011-01-24 ? 20:50:09

Jamie sover inte!


Jag förstår mig inte på Jamie, förstår inte vad problemet är. I nästan en månad nu har han krånglat som tusan med både mat och sömn. Vi följer dock våra rutiner och har hållt fast vid dem, har inte heller börjat ge honom mat under natten. Vi har även tagit bort en vilostund under dagen så att han bara sover 2 gånger under dagen nu.

Jag vet inte vad vi gör fel, vad vi kan göra åt det eller OM vi kan göra något. Vi är så trötta både jag och Oliver.

Jag tänkte att jag skriver upp alla hans rutiner här så kan ni komma med åsikter och tips, alla råd tas tacksamt emot!


05.30 - Vaknar
06.00 - Frukost (2dl gröt)
08.20 - Somnar och vaknar igen ca 09.45
09.50 - Mellanmål (en macka med leverpastej, en frukt eller liknande)
12.00 - Lunch (1 hel stor burk mat + frukt)
13.30 - Somnar och vaknar igen ca 14.45
14.50 - Mellanmål (någon av sakerna vid föregående mellanmål)
16.00 - Middag (1 hel stor burk mat + frukt)
19.00 - Kvällsmat (2dl gröt + frukt)

Efter kvällsmaten går vi in i sovrummet och släcker ner allt utom en liten lampa. Vi tar det lugnt och myser och bytar om till pyjamas. Vi ligger och kelar i sängen och en del kvällar läser vi några böcker. Sen släcker jag lampan vid kvart i 8 och så ligger vi och kramas en liten stund innan jag lägger ner honom i hans säng och säger god natt, sen somnar han själv lagom till kl 20.


Så här har det sett ut ett bra tag nu och det har fungerat super. Men det började med att han inte ville somna själv längre, varken på dagen eller på kvällen. Så jag har fått börja ligga med honom i vår säng tills han somnat och sen lägga över honom i sin säng. Jag vill ju verkligen inte förstöra att han ska kunna somna själv, men det är det enda som fungerat. Nu har han dock kunnat somna själv igen de senaste två nätterna, ta i trä!

Sen i samma takt som att det problemet artade sig började han vakna fleeera gånger per natt. Innan hade han sovit hela nätterna eller vaknat upp 1-2ggr, vilket är helt okej. Nu kan han vakna 5-6ggr om vi har tur eller flera gånger i timmen hela natten lång, men han vaknar fortfarande halv 6 och vill gå upp, så inte så konstigt att vi är trötta!

Nu de senaste 3 dagarna har han även krånglat som tusan med maten, har knappt fått i han något. Det har vi typ aldrig haft problem med, inte ens välling har fungerat och det har han alltid annars druckit när han haft tänder på G.


Min första tanke var att det var hans tänder som spökade, så jag började ge alvedon på kvällen innan han la sig. Men jag märkte ingen skillnad så nu ger jag bara det om han verkar ha ont.

Sen började vi ge honom så mycket mat som möjligt innan han la sig, vi gav mat tills han slutade äta helt enkelt, inte heller det hjälpte

Han har även varit lite täppt i näsan framåt kvällen, så gav honom nezeril innan läggdags varje kväll, ingen märkvärd skillnad där heller.

Jag renbäddade, om det var något som irriterade honom där.
Jag dammsög ordentligt alla lister runt sängen, under sängen och under madrass på sängen.
Jag ser till att vi är ute varje dag så han får frisk luft (i stort sätt varje dag iaf)
Vi har tid att varva ner på kvällen innan han lägger sig
Han sover mindre på dagen

Jag kan inte tänka ut något annat vi kan prova. Att gå upp 05.30 är aldrig roligt, men det är ännu mindre roligt när man knappt sover något under natten.


Så gott folk, here you have it.
Några tankar?

Kommentarer
Carro

Jo det är skönt att hostan blivit mildare =) Nu slemhostar han bara men vi har ju gett mollipect så =) Hur har ni det då? =)

2011-01-24 @ 21:07:06
URL: http://carolinekarlsson.webblogg.se/
Carina

Hej!!! Min ända tanke är att han är inne i en period där han kanske lär sig mycket. Många nya intryck. För då brukar dom börja krångla på natten. Även maten kan bli drabbad då. Försök sätta er och fundera ut om det kan vara så att han håller på att lära sig något eller precis lärt sig något. Fortsätt med era rutiner så kommer han säkert in i det igen. Bara en tanke!!

2011-01-24 @ 21:12:51
URL: http://cinafina.blogg.se/
Veronica, mamma till Nim.

Hej gumman, ni har jättebra rutiner! Bra jobbat!



Mina enda tankar är att kanske ge honom välling på morgonen så han somnar om igen. Försöka köra lite hemmadagar så han inte får in för mkt intryck hela tiden utan hinner bearbeta det.



Sedan tror jag på att ni låter han somna själv. Även om han skriker. Att skrika lite är ju ingen fara för dem. Nim han försöker köra med oss som f*N. Så man måste vara lite hård, men ändå rättvis.



Men jag tror bara det är någon fas han går igenom. Antagligen för mkt intryck. Det kommer ge med sig. Men skrev lite tankar, ni göra som ni vill stumpan. Hoppas ni får bukt på det snart! Stor kram till er

2011-01-24 @ 21:21:02
URL: http://attblifler.blogg.se/
Farre

Är det möjligt att han blivit oredentligt skrämd av något innan dess som kanske gör att han blir rädd när han somnar. Det har jag sett på massa barn. Att de inte kan sova normalt och vaknar hela tiden för att de är uppskrämmda. Och det kan hålla i sig.



Alvin brukar vakna ibland av pappas snarkande. Kanske Jamie har det problemet också, att någon väcker honom oavsiktigt. Ta inte illa upp nu. Bara en tanke.. heheh



Jag har märkt på Alvin att han kan byta fas över en natt. Han har gått från att somna alldeles själv till att somna i famnen på mig till att jag nu måste vagga honom på benen för att han ska somna. Och varje gång han bytte fas så vart det över en natt eller två.



Prova med att ha en sån där liten nattlampa på åt jamie, för han kanske har blivit rädd för mörkret.

Ge inte upp..

2011-01-24 @ 23:25:42
URL: http://farelicious.blogg.se/
Cornelia

Usch, vad jobbigt! Det känns ju som att ni verkligen har testat allt :/

Hur gör ni när han vaknar om nätterna?

2011-01-25 @ 09:25:35
URL: http://corneliahbg.blogg.se/
Therese

Inte bara jag som har problem med maten, i snart en vecka har han typ vägrat äta.. äter knappt hälften av det han brukar göra under en dag. Och välling som alltid varit ett säkert kort VÄGRAR han nu =(

Allt detta resulterar i att han inte sover bra på nätterna vilket i sin tur leder till att jag är som en zombie och inte allas har tålamod med hans gnällighet =( Usch usch usch... hoppas på ett slut, SNART!

2011-01-25 @ 10:01:15
mikaela

Håller med alla andra kommentarer. Många intryck, han är mer medveten om vad som händer, drömmer kanske mardrömmar? Är ju inte alltid lätt att varva ner själv. Bra att ni släcker ner och har en ritual. Det enda jag kan se på rutinerna är att det är ett stort glapp mellan frukost och lunch (ser ju att han får mellis). Alexis får lunch vid samma tid och då vaknar hon vid 9-10. A har också börjat krångla lite med maten (efter magsjukan) men det funkar ofta om hon har nåt att pilla på så hon inte blir rastlös av att sitta stilla. Då märker hon inte själv att hon gapar och äter :p Men det har ni säkert testat. Förstår hur jobbigt det måste vara, ni är väl inte så vana heller ;p Jamie verkar ju ha varit väldigt medgörlig från första början :) Det var mina tankar! Hoppas det blir bättre snart.

2011-01-25 @ 13:20:55
URL: http://pickadoll.org
mikaela

Glömde: Sätt inte för stor press på dig själv! Ni behöver inte ha dagarna fulla av aktiviteter. Ta det lugnt :)

2011-01-25 @ 13:23:11
URL: http://pickadoll.org
Nina, ensamstående mamma till Liam

Prova ge honom välling på morgonen i sängen, så kanske han somnar om igen? När Liam vaknar sådär tidigt så ger jag honom nappen och går ut, så får han somna om igen. För jag är ju den som måste visa när det är natt/dag.



Och på kvällen om han gnölar (man hör ju skillnad på om det är något fel eller om han bara vill upp och leka/ha uppmärksamhet). Om det är något så tar jag reda på vad det är, men om jag hör att han vill upp och leka tex, så går jag inte dit och "daltar" eller vad man ska säga, utan jag visar att nu är det natt, och då ska man sova. Han fortsätter att gnöla en stund, men sedan somnar han efter en stund.



Dom kan ju bli "bortskämda", om man hela tiden går in och tex vaggar dom till sömns osv. Då lär dom sig ju inte att somna på egen hand.. Jag har iallafall kört så sedan han var liten, för att han ska lära sig att somna själv, och det funkar jättebra för oss. :)



Om du skulle lyckas få honom att vakna 7-8, så kanske ni kan ta bort en av sovtiderna, för då somnar han ju väldigt fort på kvällen istället, för då är han ju så trött. Tex Liam vaknar 7-8, sedan får han välling. Lunch kl 11, sedan sover han mellan 12-14 (max), Mellis 14-15. och middag 17. Läggdags 19 (han får en vällingflaska i sängen). Då brukar han somna inom en timme.

2011-01-26 @ 12:24:02
URL: http://nninaaw.blogg.se/
Dijana & Theodore

Theo krånglade också med maten för 1 vecka sen ungefär. Jag brukade mata honom var 3 timme och varje gång jag försökte mata honom så ville han inte ha. Då beslöt jag mig för att låta honom bestämma när han vill äta och sen dess äter han var 4-5 timmar.Han äter även nu mindre än då jag matade honom var 3 timme.Men han mår bra, är pigg och glad så han äter väl vad han behöver. Så nu matar jag honom 4 ggr under dagen+ 1 gång kl 23.00 och 1 gång vid ca kl 3-4. Då för 1 vecka sen sov han också väldigt oroligt och vaknade många gånger men det försvann av sig själv. Jag har bestämt mig för att inte försöka tvinga honom till att inte äta på natten utan ta det som det kommer för han verkar sköta det bäst själv. Och samma sak med sömnen, vaknar han så flyttar jag över honom till min säng och då somnar han oftast direkt.Han har börjat ställa sig på alla 4 nu och gunga. Detta gör han gärna isamband med maten vid 3-4 på morgonen:P.

2011-01-26 @ 21:49:18
URL: http://littleoneinmyheart.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: