2010-12-01 ? 11:55:24

Tänkvärt



Jag har ramlat över en del bloggar på sistone där skrivaren talar om könsroller. Eller rättare sagt hur de vill utplåna könsrollerna, att rosa inte bara är en tjej-färg och att barn ska vara barn och inte ett kön. Jag kan hålla med dem, till en viss del. Men jag tycker också att det kan gå till överdrift, det blir för extremt.
Jag tycker att vissa tappar den röda tråden, för mig handlar det inte om att barn ska vara könslösa eller att pojkar ska leka med dockor och inte vapen. Det handlar om att barnet ska vara precis det barnet vill vara.

Vill Jamie leka med dockor så får han självklart det, MEN det är också okej om han vill leka med bilar. För mig handlar det om att inte begränsa barnet och det tycker jag att man gör om man blir för extrem åt andra hållet också. Om man strävar för hårt för att uppnå en könslös roll åt barnet så begränsar man barnet ifrån att kunna vara sig själv.

Jag var au-pair i London åt två små ursöta flickor 2005. De var 3 ooch 6 år gamla och var otroligt begränsade. De fick inte ha något som skulle kunna uppfattas som tjejigt, barbie var absolut förbjudet. Det kläddes enbart i neutrala färger och fick absolut inte ha rosa. De här tjejerna ville inget annat än att få vara små prinsessor med klänning och tiara och leka med dockor, men det fick de inte. Jag tycker det är synd.

Man behöver hitta nån mellan-väg där man inte påtvingar barnet sina egna ideal utan istället låter de upptäcka sina egna personligheter, och intressen. Jag tror att om vi inte begränsar barnet utan låter det ta del av alla världar så kommer det förhoppningsvis att kunna ha ett kritiskt tänkande och våga stå emot folk som säger att man inte kan ha en viss färg för att är en kill/tjejfärg etc.

Att säga att barn är inget kön utan ett barn tycker jag är fel. Vi är olika kön, det betyder inte att det är sexuellt laddat. Vi är alla individer, män, kvinnor, flickor och pojkar. Då kan man ju helt enkelt dela in alla individer i vuxna och barn, men så fungerar det ju inte, vi är ett kön.
Jag tror inte man skyddar ett barn ifrån en pedofil genom att göra det könslöst, en pedofil tänder på ett barn för att det är just ett barn inte ett kön (oftast)

Vad tycker ni angående denna debatten?


pojke/flicka/barn?


Kommentarer
lina

håller med dig. bra skrivit

2010-12-01 @ 12:15:32
URL: http://swiipii.soclog.se
Magdalena

Jag håller absolut med dig. Min syster gav sin son en docka när han var liten. Det enda han gjorde med den var att hans bilar körde över den. och hon är ensamstående och fullständigt ointresserad av fordon. Och fordon är det han älskar mest. På något sätt måste det funnits inuti honom, för hon har då absolut inte fått honom att intressera sig för det. Sen gillar jag inte i leksaksaffärer eller vissa klädaffärer och ""tjejgrejerna" är rosa och "killgrejerna" är svart och blått. Men det finns ingen anledning att helt sudda ut gränserna mellan könen. Vi är ju olika.

2010-12-01 @ 12:51:12
URL: http://makane.blogg.se/
Mikaela

Jättebra skrivet! You took the words right out of my mouth. Skulle vilja skriva en längre kommentar men har inte tid! :( Jag har en lillasyster som älskar prinsessor och en lillebror som älskar monster och bilar. Det är ingen som har sagt åt dom att så ska det vara och så ska dom göra. Det är det dom vill och dom är precis som dom vill vara.

Tycker det blir lite väl mycket överanalyserande och det blir bara pannkaka av allt.

Tror faktiskt inte det är så många som förbjuder sina barn att leka med dockor.

Men det är nog fler pojkar som blir nekade dockor än flickor blir nekade bilar.

2010-12-01 @ 19:58:38
URL: http://pickadoll.org
Tessie

Word! Bra skrivet!

2010-12-01 @ 20:08:08
Farre

Hello .. aa det ee faktiskt sant, jag håller med dig.. Barn ska själva få utvecklas.. Inte styras för minsta lilla grej.



P.s Jag kunde inte kommentera det inlägget där du har en bild med våra killar. Ville bara säga att det är lungt att du lagt upp bilden. Hade själv tänkt lägga upp en på dom i min blogg.

Måste ba påminna att du stavat min grabbs namn fel. Alvin ska det va. Ajaaa baja.. hehehe ne skoja me dig lite..

2010-12-01 @ 22:56:59
URL: http://farelicious.blogg.se/
Farre

det ee lungt.. det blev ju rätt till slut.. hehe

2010-12-02 @ 15:59:25
URL: http://farelicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: