2010-08-07 ? 11:56:54

Rasism


En sak slog mig idag när Jamie och jag såg på 60 minutes. Där var en färgad man som pratade om Jamie tittade på honom och skrattade. Hur kommer det sig att han, som är den mest oskuldsfulla och naiva liten person, att han kan se alla personer oavsett ras som lika. På bussen har kineser, svarta, muslimer, persier pratat med Jamie och varenda gång har han reagerat likadant, han ler och skrattar högt. Han ser ingen skillnad på olika raser, han diskriminerar ingen. Han känner inte att någon är mindre värd för färgen på deras hud eller pga deras religion.
Varför finns det då så många som gör det?

Ingen av oss föds med rasistiska tankar. Ett barn är så oskyldigt och gudasnällt. Inget barn i världen vill göra någon annan illa med avsikt. Det är vi som föräldrar som formar våra barn. Våra uttal och åsikter speglar sig i våra barn. Är det då inte vårt absoluta ansvar att lära dom rätt från fel? Att lära dom att alla har lika värde, oavsett var i världen de kommer ifrån?
Jag ser min uppgift som förälder med absolut högt allvar. Det är MIN uppgift att Jamie blir en god, ödmjuk, tolerant och kärleksfull person. Vi som föräldrar måste vara noga med vad vi säger. Det är många som tar till ordet blatte i bara förbifarten. Men det är sårande och ditt barn kommer absolut att ta efter detta beteende.
Så när vi nu ser våra barn växa och frodas, kan vi inte alla se till att vi håller dem oskyldiga. Att vi inte korrupterar de med hemskheter. Istället för att fylla världen med hat kan vi alla hjälpas åt att fylla världen med kärlek och acceptans för varandra. Jag vill inte ändra Jamie ifrån att vara en fantastiskt och genomgod liten kille till att bli en tonåring med hat för andra.

Bara en tanke......
Kommentarer
Cornelia

Fin tanke!

2010-08-07 @ 12:53:22
URL: http://corneliahbg.blogg.se/
Therese

helt rätt, är dags att skärpa sig vad som kommer ur ens mun nu när man har ett barn som lyssnar (syftar då inte på rasism så klart, men fördomar har vi alla och de fördomar vi säger högt kommer våra barn ta som sanning). Vill ju inte överföra mina fördomar till Clara.

2010-08-07 @ 15:26:59
URL: http://kossanshandarbete.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: