2009-10-16 ? 12:36:34

Vecka 18 (17+0)


I magen:

Nu kan fostret höra! Benen i innerörat och nerverna till hjärnan är utvecklade. Fostret kan höra ljudet av blod som pumpas genom navelsträngen och moderns hjärtslag. Det kan till och med bli skrämt av höga ljud.

Fostret kan också svälja. Han eller hon kan svälja så mycket som 1 liter fostervatten under en dag. Nya forskningsresultat indikerar att fostret redan kan känna törst. Törsten kan vara anledningen till att barnet sväljer för att hålla det skyddande fostervattnet på en jämn nivå.

Fram tills nu har fostrets skelett varit mjukt men nu börjar det att hårdna. De första benen att hårdna är de som finns i benen och i innerörat. Handflatorna har sin rätta form och nu utvecklas fingeravtrycken.

Barnet är känsligt för ljus och det kan göra grimaser, vinka och reagerar på ljud och stötar. Det är vanligt att man känner fostrets rörelser i magen för första gången i vecka 18-20. Än känns det inte som sparkar och slag - snarare som fjärilar i magen.


vikt.JPG langd.JPG

200 gram

20 cm

Längden mäts från huvud till stjärt (CRL).

 

Mamma:

Det kan vara svårare att sova allt efter som magen växer. Använd gärna en hel bunt kuddar för att skapa en skön sovställning och kissa alltid innan du lägger dig.

Mödravården:


Har ni inte varit på er första ultraljudsundersökning än så bör den ske senast den här veckan.

Efter vecka 18 är det inte längre tillåtet att genomföra abort om det inte finns särskilda skäl för det. För att göra abort efter vecka 18 krävs Socialstyrelsens tillstånd.


Hur känner jag?


Wow, kan bebisen redan röra, vad mysigt! Då kanske man ska börja tänka på vad man säger ;)
Har definitivt märkt att det är svårare att sova, inte för att magen är i vägen, den är inte så stor än. Men man har ont i höfterna och hittar ingen bekväm sovställning. Har 4-5 kuddar själv i sängen varje natt, stackars Oliver, nästan ingen plats för honom!
Jag kissar innan jag lägger mig, sen får jag nog kissa 2 ggr till innan jag somnar och sen går jag upp allt mellan 1-4 ggr per natt. Har märkt att jag vaknar tidigare på morgnarna, idag vaknade jag halv 8 och har varit uppe sen dess.
Ultraljudet är om 6 dagar, ska bli så underbart, längtar så mycket!
Får försöka sno någons data och uppdatera nu när vi inte har internet på ett tag!



Kommentarer
P A U L I N E

Hej Sandra!



Vi skrev i samma tråd på FL (10000volt) under tiden vi hoppades på att plussa, och gjorde det nästan samtidigt! Vet inte om du minns, men jag har varit inne och kikat på din sida i bland och hoppas allt är bra med dig och magen! :)



För oss gick det inte lika bra... Vi förlorade våran lilla pojke förra veckan. Han var sjuk och hade aldrig kunnat leva utanför magen.. Tänk vad lite man vet egentligen!?



Så nu är jag åter tillbaka i BIM-ÄL-mens karusellen och hoppas på en ny frisk och fin graviditet snart! Därför ramlade jag över din pressentation och ville bara lämna en liten hälsning :) Ett stor lycka till!



Kram Pauline

2009-11-16 @ 14:23:43
URL: http://sofiapauline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: